Har ni koll på vilket socker och sötningsmedel man kan äta i fodmap? Ibland känns det som en djungel!

Vanligt socker är ok, men inte i för stora mängder. Det gäller alla sorters socker (strösocker, bitsocker, florsocker, pärlsocker, rörsocker, farinsocker, och muscovadosocker). Den sortens socker kallas ofta för sackaros i innehållsförteckningar.

Sirap är ok. Ljus, mörk och lönnsirap (om du är glutenintolerant så ska du vara försiktig med brödsirap då den innehåller malt). Vit sirap innehåller fruktos, så den går bort.

Druvsocker och dextros är ok. Druvsocker kan stå som glukos i innehållsförteckningar.

När det gäller sötningsmedel så är aspartam och stevia ok. När du köper stevia så är det jätteviktigt att du kollar på innehållsförteckningen. Många steviaprodukter är uppblandade med andra sötningsmedel som vi inte tål.

Som du ser finns det en hel del sött som du kan använda dig av. Det gäller bara att vara noga med att läsa innehållsförteckningar.

Det som är rött i fodmap är fruktos och sockeralkoholer (och även laktos som är mjölksocker). Fruktos hittar du i till exempel honung och många frukter. Sockeralkoholer är sötningsmedel som slutar på -ol. Till exempel maltitol, sorbitol och xylitol.

Se upp med glukos-fruktossirap! Den finns i allt fler livsmedel och är inte bra för oss med IBS. Inte bra för någon egentligen. I andra länder heter den HFCS (High Fructose Corn Syrup) och kallas ibland i media för ”värstingsocker” eftersom man tror att den är mycket sämre för hälsan än vanligt socker. Den kan också stå som isoglukos.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *